Remets Venner
Menu
NYHEDER
Så er der indbudt til humanitær tur med
vores børn fra vores rumænske familier,
ca. 22, samt en voksen repræsentant for
familierne. Dato den 21. juni 2014

Start fra Danmark 21.6. 2014 kl. 05:00. Afg. fra Ålborg med opsamling igennem Jylland. Første stop
bliver lige efter grænsen i Tyskland. Videre igennem Tyskland, over Berlin eller Hannover. Vi holder
selvfølgelig de pauser, der er nødvendige undervejs.

NYT! Vi overnatter på det samme hotel på ned og hjemturen, inde i byen Prag. Vi ankommer ca. kl.
20:00, vi får aftensmad på hotellet. Så der er ½- pension med i rejsens pris, også på ned og hjemturen.

Næste dag, søndag 22.6er der morgenmad mellem 06:00 og 06:45. Derefter videre til Slovakiet &
Ungarn. Vi kører nu mod Rumænien, kommer til grænsen hen på eftermiddagen. Her stiller vi uret 1 time
frem. Vi forventer at være ved Hotel Moneasa kl. 20:30. Her vil i opleve et herligt område med masser af
frisk luft. Vi indtager vores aftensmad, derefter er der alm. hygge.

Lørdag 28.6. Starter hjemturen kl. 07:45.Ved grænsen Ungarn/Rumænien stiller vi uret en time
tilbage. Middagsmaden er " Rodicas Diner Transportable". Vi kører igennem Slovakiet og Tjekkiet.

Overnatning og aftensmad som tidligere blev beskrevet på et hotel i Prag. Efter morgenmad er der afg.
kl. 06:45 mod Danmark. Forventer at være ved den dansk/tyske grænse søndag29.6 ca. kl. 18:30.

Frokoster på ned og hjemturen kan købes i bussen til små penge. Husk at bestille, når du tilmelder dig
rejsen.

OBS. Til disse overnatninger skal man pakke en lille taske med toilettaske m.m. Så slipper vi for at tage
bagagen ud!

Mandag d. 23/6 Afg. kl. 09:30. Vi kører vi til Arad banegård og henter børnene. De kommer fra Teius til
Arad banegård med tog ca. kl. 11:00. Let frokost påhotel Ardealul. Derefter afgang mod Siria.

Her har vi en lille pause. Her skal vi have gruppe billede af os alle sammen. Vi kører hjem mod vores
Hotel Moneasa. Her skal børnene have deres bagage og indlogeres.
Derefter går vi en tur i området, lærer det at kende, får en forfriskning, bade for dem der har lyst.
HUSK BADETØJ.
Kl. 19:00 er der aftensmad, derefter er der frit slav, hver for sig eller sammen med børnene.

Tirsdag d. 24/6. Afg. 10:00. Til Skolehjemmet i INEU, her vil Dir. Nikodim fortælle om skolehjemmet
samt rundvisning, vi har en ide om, at det vil interessere børnene. Vi er inviteret til at indtage frokost på
skolen.

Vi vender tilbage til hotellet, her er der arrangeret fritidsaktiviteter af forskellige art, det er Rodica der står
for det. Der vil være indlagt spadseretur i områdetsandsynligt med en lokal vandringsmand.

Dem af de voksne der hellere vil noget andet kan benytte TERMALBADE, der er mulighed for massage.
Det skal man betale ekstra for. Der er masser af muligheder for at få motion, det jo er et kursted vi er på.
kl. 19:00 er der aftensmad. Derefter evt. noget aktiviteter for børnene. SÅ til dem der er med, læg hovedet
i blød, hvis I har nogle gode ideer.

Onsdag d. 25/6. Afg. kl. 09:00.Til Hâlmagiu, hvad er det så??. Det er her at folkehelten Avram Iancu
ligger begravet, her er et monument af ham. Alle i Rumænien ved hvem han er.
Derefter kører vi til byen Deva, her ser vi, foran den mest berygtede gymnastikskole i verden, buster af de
mest kendte gymnaster blandt andet Nadia Comaneci, her er også mulighed for, at komme op til en
gammel borg med en lift, det er for vovehalsene. Det vil vi ofre på børnene, altså dem der tør.

Derefter kører vi til landsbyen Sâvâsin, her er lidt historie også for os danske.
Her har byens borgmester lovet at finde en familie og spise ved, eller hvad han finder på.
Det er her at kong Mihail og hans kone prinsesse Anne, som jo er af den dansk/franske familie BourbonParma. Et oldebarn af Kristian d. 9.
Vi ser slottet som konge familien har fået tilbage fra den rumænske stat. Vi er blevet lovet, at komme
derind på området. Der er et muserum med biler der har tilhørt kongefamilien i gennem tiden.

Derefter køre vi til en krystal grotte som vi er blevet anbefalet vi har aldrig været der.
Det hedder Pestera Cristalelor. Så kører vi tilbagetil munkeklostret klosteret Crisan, ved landsbyen
Rebrita. Her går vi en tur rundt og bliver et bedre menneske.

Torsdag d. 26/6. Afg. 11:00.til Tarnova, her besøger vi en politimand Vlajan Petru og Viorica, her skal
vi indtage vores frokost. Så går turen til Arad, her går vi en tur i parken der er normal en del aktiviteter.
Der skal også blive tid til at gå i byen for dem selv.
Kl. 18:00 kører vi hjemad. Aftensmad når vi kommer hjem.

Fredag d. 27/6. er det ved hotellet vi har aktiviteter, bade, massage, hygge, gå ture alle sammen.
Frokost vil vi prøve evt. at lave selv i naturen. Om aftenen laver vi en festlig afslutning.

Lørdag d. 28/6. Afg. kl. 08:00 til Arad banegård med børnene. Så er afskedens time kommen og ikke et
øje er tørt. Vi kører videre fra Arad til Szeged i Ungarn, derfra er der motorvej resten afvejen, Vi har mad
med i bussen, holder frokost et eller andet sted. Forventer at være i Prag ca. kl. 20:00.
Vi har bestræbt os på, at tilgodese turen med vægt på børnene. Det var det vi var enig om sidste år.
Det er der rig mulighed for nu. Der er bademuligheder både ude og for os TERMALBADE, Vi ser 20 år
yngre ud når vi skal hjem. Der er en selvbetaling på Kr. 3950,- men der er sandelig også næsten fuld
pension m. m. Foreningen betaler for børnene og tilbusdelen i Rumænien.

Børnene glæder sin utrolig meget ikke mindst at møde jer igen der var med sidste år.
Dem der har første prioritet er de 12 familier som er sponsorer for de 12 familier i Rumænien. Her harvi
sagt tilmeldelse inden d. 15/2 - 2014. Derefter kanalle medlemmer af "REMETS VENNER" få chancen
indtil 15/3. Derefter vil alle der er interesseret få chancen, men, de skal meldes ind i vores forening.
Dette er for at vi kan planlægge videre.

Tilmeld jer allerede i dag. J.S. Sidder ved telefonen. På foreningens vegne. Jørn Sørensen
Bestyrelsen 10. marts 2013.
Eventuelle beløb kan indsættes på konto: Sparekassen Kronjylland 9317-0003466299